søndag 17. april 2011

bilder fra Zanzibar...




...som lovet. Har egentlig lagt ut de her en gang før, for lenge siden, men så klikka internett akkurat da jeg egentlig var ferdig.. så, da ble jeg akutt lei, og har ikke tatt meg tid til å legge de ut på nytt, før nå:) Søndag ettermiddag, en læxa dag; sett soloppgangen, frokost ute med utsikt over slettene rundt Haydom, nybakt grovbrød fra hushjelpa til sykehusdirektøren, sol og gitarspill, besøk på CCU (Child Care Unit, for babyer som har mista mamma'n sin), så sitter jeg under myggnett på verandaen, skygge, piratbukser og avslappende musikk. God dag, klar for ny uke, nå på ICU (Intensive Care Unit). Dette blir den siste, hele uka mi her på Haydom. Litt kjedelig å dra, jeg var sååååå nære å bestemme meg for å bli til juli... Men, nå er planen å komme hjem; håper fredag 13. blir en lykkelig dag;)



Ankomst Zanzibar, med ferge; veldig fin!

Jeg dro til Zanzibar for å besøke Ame. Fikk dessverre ikke så mange dager sammen, siden jeg kom litt sint fra Mosambic, med de vi hadde var desto triveligere!:) Fikk fortsette å bo hos familien selv om han dro hjem til Norge, luksus:) Tror jeg fikk oppleve selve definisjonen på gjestfrihet, and i like it alot!

Jada, er like fint som en har hørt om, og som det ser ut i turistkataloger;)

Hver kveld er det marked på Foro Dhani (?husker ikke hvordan det skrives..). Masse sjømat, Zanzibar pizza, og min favoritt; sugar cane juice! God stemning!


Mrembo. Nydelig.


Sand mellom tærne, saltvann i øra og mango mellom tenna. Idyll;)


Jeg dro til nordkysten av Zanzibar, for å få et par dager på stranda (bildene over). Det jeg ikke visste, var at de ikke var noen minibank der nord, så, jeg kom dit med ca 30 000 shilling. Høres mye ut, men er bare ca 120kr.. Jeg ble i fire dager. Det gikk fint. Jeg spiste på ei lokal sjappe, dro ikke på noen utflukter, men tilbrakte heller dagene i vannet, med diverse beachboys og tilfeldige turister; ikke å forakte det heller. Så, siden jeg ikke hadde noen penger, så fikk jeg, den ene natta, sove på gangen, sammen med ei som jobba på kjøkkenet på en av restanrantene (senga over, til venstre, fikk jeg låne). En annen natt fikk jeg sove på hotellet der Ame har jobba (under), og fikk betale special price på krita. Alt ordner seg!
 




Vel tilbake hos Ame's familie, nær Stonetown. Herlig oppvartning, frokost versågod:)

Den lokale MacDonalds. Om jeg spiste? Ja. Om jeg ble syk? Nei. Noen tvil om at jeg er velsigna og beskytta på tur? Nei.

Making chapati, versågod!

Som sykepleier syns jeg jo det er litt interessant med helseissues, og ja, dette er et typisk pharmacy, eller duka la dawa, som det heter her. Finnes i de fleste gater, og versågod kom og kjøp, hva enn du har lyst på...



Ut på tur, aldri sur:) På lasteplanet var det lagd benker langs kantene, så bakpå satt det ca 30 mennesker. Jeg var en av dem, og Muhammed, en kamerat av Ame, en annen. Jeg ble tatt med litt rundt på tur, herlig liv altså:)

 Jeg hadde gode dager på Zanzibar. Det virker veldig lenge siden nå, at jeg var der, og det er det jo også, ca to og en halv måned. Livet har jammen vært innholdsrikt i det siste:) Jeg er rik!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar