søndag 27. mars 2011

Haydom!!

Altså, dette har jeg jo venta på. Haydom. Sykehus i Afrika. Nå er jeg her!! Juhuhuuuu!!:D
Jeg kom i overigår. ”Kom” på norsk høres lett ut, men det å komme seg noe sted her, det er som regel en sammensatt prosess. Selv om det hørtes lett ut først, fordi en hjelpsom mann fra Haydom fiksa alt for meg; en taxi som skulle hente meg 06.45 utafor porten på Makumira (universitetet til Stian og Ole, der jeg igjen har hatt deilige dager. Jeg har fått bo på rommet til Happi og Johanna, makan til gjestfrihetJ Det har vært rolige dager (dog krydret med sirkus og volleyball); måtte rett og slett komme meg litt etter vår heftige ferie. Men, nok om det. Jeg er jo faktisk inni en parentes, som herved slutter). Denne taxien skulle kjøre meg til byen, og rett til en annen bil som skulle til Haydom, som jeg kunne få sitte på med. Enkelt og greit.
Men.
Når det kommer til tid og avtaler er det ofte ”men”, og denne gang var intet unntak. Fra kvart på sju til kvart over åtte kunne du finne tre trøtte mzunguer utafor porten til Makumira. Det var meg, og gentlemennene Stian og Ole, som trosset morratrøtten for å se meg trygt av gårde. Etter diverse telefoner kom taxisjåføren, i dressbukse og finsko, og forklarte som helt naturlig at han hadde vært lenge oppe i går, og da er det jo vanskelig å stå opp. Dessuten måtte han gå veldig langt for å låne bilen som han nå henta meg i. Det forklarer jo alt…!
Vel framme i byen hadde den bilen jeg skulle kjøre med, kjørt. Heldigvis skulle en annen bil samme vei, en ambulanse faktisk. Men, den et ikke utsiden som teller, og denne bilen var virkelig bare ambulanse på utsiden. Inni var den full av folk, og da mener jeg full. Jeg fikk sitte foran, mellom en indier og sjåføren, som var lege, og drakk øl til lunch. Dust.
Etter seks timer på humpevei var vi framme. Haydom er ikke bare et sykehus, men en landsby. Da det åpna på femtitallet var det ingenting her, bare bush. Nå bor det en hel del folk her; å bo i nærheten av et sykehus er gunstig. Og dette sykehuset skal jeg få bli kjent med. For et privilegium!
I går spiste vi frokost ute på verandaen; nystekt chapati fra kantina, helsprø paprika fra en bod i nabolaget, te, og sol på tærne.  Vi har et julestjernetre i hagen, og mellom grenene er det utsikt over slettelandet; bananåkre og små, brune hus. Jeg bor med Marit, interkulturell altmuligjente med en slags bergensdialekt, og Kapka, jordmor fra Tsjekkia, i en leilighet med kjøleskap, hull i taket (ugunstig i regntida..!!) og nettingdører for å holde mygg og slanger ute. Fint.
I helga har jeg hengt med ti babyer; nydelige på hver sin måteJ De er unike, med det til felles at mødrene deres døde da de ble født. De har familie, men fordi de har vært i kontakt med en død person, regnes de som urene, og familien vil ikke ta de til seg. Derfor må de bo her. Etter en stund, ca ti måneder, regnes de som rene, og da kan de få komme hjem... Hm.
Det er mye å lære her. Jeg gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Herli Marit!! Digg å endelig få en oppdatering:)
    Nyt livet! Når kommer du hjem til Oslo forrestn? Ever?

    SvarSlett
  2. åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååGURIMALLA jeg kunne ønske jeg var der med deg!!!!!!!!!!!!!!! tenker på deg, ber for deg og savner deg!! nyt nyt nyt!! (her i oslo er det tåke og regn og fremdeles is på veien.. og jobbing med bortskjemte norske pasienter.. ikke noe å trakte etter.. bare så du veit at du ikke behøver å tro at du går glipp av no;)

    SvarSlett