lørdag 5. mars 2011

Nairobi

Det har vart godt aa komme til et sted der jeg faktisk er kjent fra for; den smaaforvirra folelsen av aa ikke riktig vite hvor jeg er; jeg var igrunn litt lei denJ jeg har gode dager, med gode gjensyn. Rart at det er 4 aar siden jeg bodde her!!! Finni; du hadde vart stolt av meg, hadde du sett meg rundtomkring I byen naa, jeg finner veien!! Og whenever jeg er litt usikker, saa bare gaar jeg med confidence til jeg finner ut hvor jeg er, hehe, koser meg!
Har mott mange gamle kjente, og det er godt aa se at de aller fleste har det veldig bra!:) Jeg bor hos Maureen og Peter I en forstad til Nairobi. Jeg har ikke sett noen andre mzunguer (navnet paa en bleiking som meg, og alle andre som kommer fra den nordre halvkule;)) I byen her, saa det er vel igrunn ikke rart at jeg faar litt oppmerksomhet.. Den kan komme I mange former; guttegjenger som kniser og kaller meg Shiro, sier how are u og blir litt stille naar jeg svarer ‘fine’, og de kommer paa at de ikke kan flere engelske ord. Enda stillere blir de hvis jeg svarer ‘nikuega’, som er ‘fine’ paa kikoyo, stammespraaket de fleste snakker her. Eller, stille blir de kanskje ikke; det virker som det er umulig aa bli stille her;)
Saa, en typisk dag her; jeg vakner av sola som faller strategisk paa senga mi, rundt halv atte. En dusj fra et elektisk dusjhode, hvordan kan jeg forklare; dusjhodet er en beholder som varmer vannet med elektrisitet, som det faar fra en fiks losning av en ledning fra taklampa, surra inn med teip. Flott!! Te med tilbehor til frokost, for jeg er klar for dagen. Jeg rusler ned til matatustage’et, langs en travel vei som noen ganger I praksis er trefelts, men i Norge; en smal tofelts. Boder og smaabutikker langs veien; damene sitter I bodene og selger frukt, mannfolka sveiser med solbriller som beskyttelse, er vakter med gevaer, mekker paa biler som ikke ville vart kalt biler, men skrot, I Norge, eller bare henger langs veien, og smiler bredt naar jeg kommer ruslende.
En tur til byen koster vanligvis 40 shilling, det er vel 4kr. Tar nesten tre kvarter, som tilbringes I en 14seters Nissan, med alle typer folk. Mann I dress paa vei til kontorjobb. Overstasja ung, jente med extentions og lange negler, mama med jord under neglene og en sekk mais paa hodet. Ei med en babay paa ryggen, en styla type med basketsko og tu-pac-tskjorte. Ogsaa meg. Er usikker paa om det finnes en prototype paa en Nairobibeboer.
Byen, sentrum, er bare full av folk. Travel. Mer vestlig enn avslappa afrikansk vil jeg si. Masse vestlige sjapper, og det gjenstaar enna for meg aa finne en restaurant med god lokal mat. Faktisk. Jeg bor komme meg paa en matatu hjemover innen kl fem, for etter det blir trafikken ekstrem, og jeg kan lett bruke to timer paa hjemturen. NeitakkJ
Tilbake hjemme lager vi mat sammen, Maureen og jeg, og spiser sammen, takknemlige for enda en dag. Det er gode dager her. Idag kommer Stian, Ole og Happi fra Tanzania, glede!:)
Mye skriving, men haaper dere faar noen bilder I hodet;) naa har jeg forresten faatt tak I lader til kameraet mitt, saa neste gang blir det kanskje flere bilder enn ord..;) Nyt idag!

2 kommentarer:

  1. Marit, jeg får hjemlengsel når du skriver så mye fint om Nairobi! Heldigvis er jeg på plass om en måned. Hvor lenge skal du være der? Prøv å spise på Highlands, det finnes to sjapper i byen, den ene på et "kjøpesenter" mellom Hilton Hotel og Stanley Hotel på Kimathi street. Der har de massevis av lokal mat som smaker godt!

    SvarSlett
  2. LOVE IT!!!! åh, du gir meg lyst til å dra til afrika! gleder meg fælt til å seg deg igjen nå maritmor. nyt eventyrreisen videre!!

    SvarSlett